شرف الشمس

علوم ماورا-سركتاب-بخت گشايي-ازدواج-موفقيت-طالع-احضار-جن-رمل-جفر

شرف الشمس

۷ بازديد
شرف الشمس

شرف الشمس چه قدر واقعيت دارد؟

19 فروردين روزي است كه به روز «شرف الشمس» معروف شده است. نوشتن دعا و حكاكي روي انگشترهاي عقيق زردرنگ به نيت گشايش كارها و افزايش روزي، از جمله كارهاي پرطرفدار اين روز است.

چرا 19 فروردين؟ چرا شرف الشمس؟

نوزدهمين روز از ماه فروردين براي منجمان مسلمان اهميت ويژه اي داشته است. روزي كه خورشيد 19 درجه در برج حمل(فروردين) باشد. آن ها مي گويند اين روزخاص بنابه محاسبات نجومي، روزي خوش يمن و بابركت است و البته در ساعت هاي خاصي در اين روز، بهترين موقعيت خورشيد در كهكشان در سال است.

ابوريحان بيروني در كتاب التفهيم  در باب  « در احكام نجوم »  فصل « بهرهاي (بهره ها ) ستارگان اندر بروج »   زير عنوان «شرف و هبوط ستارگان كدامند ‌‌» مطالبي را در خصوص شرف سيارات نوشته است .

براساس جدول كتاب التفهيم  شرف شمس هنگامي است كه خورشيد 19 درجه در برج حمل  باشد.

در ميان عامه مردم هم اين روز، روزي است كه موكلان خورشيد به زمين مي آيند و چند ساعتي را در زمين مي گذرانند. ساعت هايي كه براي اهل زمين، از جمله خوش يمن ترين ساعت ها سال است.

 

شرف الشمسي كه سنگ نيست

در باور عاميانه، «شرف الشمس» نگين انگشتري زردرنگ است كه بعضي ها به نيت گشايش در كارها به دست مي كنند. اما در واقع شرف الشمس سنگ نيست. بلكه دعايي منسوب به امام علي(ع) است كه در روز نوزدهم فروردين با آدابي خاص مي نويسند و نقشي رمزگونه را پشت انگشتر عقيق زردرنگ حك مي كنند.

در روز شرف الشمس شكل شرف الشمس را از ساعت 11 ظهر تا ساعت 23 روي طلا ، عقيق زرد ، پارچه زرد كشيده و يا حك نموده و يا با خط زرد روي كاعذ و يا پارچه مي نويسيد و دعاي آورده شده را خوانده و نوشته و بعد هر حاجتي كه از خدا دارند را زير دعا مي نويسند و درقرآن مي گذارند.

اما نقش هاي رمز گونه اي كه شرف ‏الشمس ناميده مي‏شود در كتاب «جنة‏الوافيه» مشهور به «مصباح كفعمي» آمده است. كفعمي در حاشيه كتاب مي‏نويسد: «در بعضي از كتاب‏هاي علماي شيعه ديدم كه اين شكل از اميرالمؤمنين(ع) نقل شده است.كه وقتي عازم جهاد بود در بين راه كه استراحت مي كردند اين شكل ها را بر روي سنگي حك كرد و فرمود: اين رمز پيروزي ماست . به نظر مي‏رسد بيان چنين نقلي محكم نيست؛ چون سند اين روايت تا اميرالمؤمنين(ع) ذكر نشده است. »مرحوم شيخ بهايي هم همين شكل را در كتاب «سرّ المستتر» با اندكي تغيير آورده است. البته در كتاب‏هاي ياد شده اين شكل به «شرف‏ الشمس» ناميده نشده است و احتمالاً تشخيص اساتيد علم ختوم و اذكار اين بوده كه اين شكل در شرف شمس - كه نوزدهم فروردين ماه است - نوشته شود كه ساعت خوبي است و باعث تأثير بيشتر اين شكل خواهدبود.

در كتاب «هزار و يك نكته»، نكته 277، تأليف آيت‏ اللّه‏ حسن‏ زاده آملي نيز مطالبي راجع به اين شكل آمده است.

در كتاب هاي اسلامي هم نقش شرف الشمس هم را شامل پنج اسم اعظم خداوند مي دانند كه آنها را كلمات مباركه: الله ، جميل رحمن ، مومن و نور گفته اند و بجاي نقش از پنج حرف اول آنها بصورت ا.ج.ر.م.ن ميتوان استفاده كرد.

از سنگ شرف الشمس براي : چشم زخم ، گشايش امور ،برآورده شدن آرزوها ،افزايش رزق وروزي استفاده مي شود.



تا كنون نظري ثبت نشده است
امکان ارسال نظر برای مطلب فوق وجود ندارد